NL editie / World edition

Kaarten op tafel

door Peter de Bruijn

Zeker weten is goed, maar twijfel is beter. Alleen mag die twijfel natuurlijk niet vervallen in een handige truc om in een stuk altijd de spreekwoordelijke ‘achterdeur’ open te laten en nooit een duidelijke positie te kiezen. De vrees voor ‘gekleurde’ journalistiek is soms te ver doorgeschoten, waardoor allerlei nieuwe media die deze koudwatervrees niet kennen, al te zeer het rijk alleen hebben.

Opinie en de borreltafel zijn niet synoniem aan elkaar, al lijkt dat misschien tegenwoordig vaak zo. Opinievorming en gratuite opinievorming ook niet. Wie analyseert, doet ook aan opinievorming. Een opinie is immers in het beste geval niets anders dan de conclusie van een analyse. De journalist die zichzelf louter ziet als ‘doorgeefluik’ van informatie heeft een te beperkte taakopvatting, en loopt daarnaast het levensgrote gevaar blind te zijn voor zijn eigen aannames, die hij onvermijdelijk heeft. Beter om de kaarten gewoon op tafel te leggen.
 
Door te  grote afstandelijkheid, misschien ook wel een zekere smetvrees, laat de klassieke journalistiek een gat liggen, dat voor een deel is opgevuld door filmmakers. Vorige week ging de belangrijkste journalistieke prijs van Nederland, de Gouden Tegel, naar twee filmmakers die zichzelf helemaal niet als journalisten beschouwen.
 
Maria Mok en Meral Uslu kregen de prijs voor hun film Longstay, over de bewoners van een tbs-kliniek met een zogeheten ‘longstay’-status, wat in verreweg de meeste gevallen neerkomt op levenslang. De prijs is verdiend, want de makers leggen een wereld bloot die anders volledig gesloten blijft (zeer tegen de zin van het ministerie van Justitie, dat woedend was op de directie van de Pompekliniek die medewerking had verleend).
 
Maar Mok en Uslu werken inderdaad niet volgens strikt journalistieke normen: ze belichten alleen de leefwereld van de tbs-gestelden en het personeel in de kliniek, ze zijn niet gaan praten met de slachtoffers van de mannen die ze volgen of andere betrokkenen, ze pleegden niet volautomatisch hoor en wederhoor. Ze hebben een film gemaakt vanuit een duidelijk gezichtspunt, waaruit onmiskenbaar mededogen spreekt. Inderdaad, geen journalistiek product in de strikte zin van het woord. Dat is alleszins verdedigbaar: het andere verhaal, waarin tbs-gestelden doorgaans worden afgeschilderd als monsters die worden vertroeteld in te softe instellingen, komt al vaak genoeg aan bod, bij Peter R. de Vries en andere crimefighters.
 
Mok en Uslu zetten daar een ander beeld tegenover, of tenminste: naast. Dat is nuttig en zinvol. Maar het is de vraag of een meer klassieke journalistieke aanpak ook tot zo’n effectief resultaat zou hebben geleid. Door mechanisch hoor en wederhoor toe te passen, zou de strekking van de film zonder twijfel zijn verwaterd, met als resultaat dat het verhaal niet zou zijn verteld. Journalisten moeten – met behoud van  hun journalistieke normen uiteraard – het maatschappelijke strijdperk betreden, en niet erboven blijven zweven. Door de soms te grote afstandelijkheid van de klassieke journalistiek zijn er veel verhalen die onderbelicht blijven.


Geplaatst op: maandag 25 april 2011 om 09:18

Delen



Laatste reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie













Ik wil mij graag aanmelden voor de One11-nieuwsbrief.






over deze columnist

Peter de Bruijn
Peter de Bruijn (Den Haag, 1969) is filmredacteur van NRC Handelsblad. Van 2001 tot 2007 was hij redacteur van Boeken. Hij schrijft vooral over geschiedenis van de twintigste eeuw en boeken over actuele onderwerpen met een politiek of maatschappelijk karakter. Met Pieter Steinz schreef hij een boek over literatuur en muziek, ‘Elk boek wil muziek zijn’.

Eerder verschenen

23/05
Zo makkelijk mogelijk
Door: Evert van Dijk

10/05
Journalistiek is een bewegend dier
Door: Marieke van Twillert

3/05
Revolutie 2.0
Door: Niels Bongers

20/04
Afrika Bambaataa
Door: Albo Helm

12/04
De journalist als scheidsrechter
Door: Rutger van der Hoeven

11/04
Ook moslims doen graag iets leuks
Door: Jan-Jaap Heij

9/04
Nederlanders positiever
Door: Roel Venderbosch

4/04
Fukushima
Door: Tomas Schats

25/03
Straling
Door: Milo

20/03
Grote golf
Door: Bas Köhler

14/03
Pas op de plaats
Door: Xandra Schutte

13/03
No fly zone
Door: Hajo de Reijger

6/03
Just add water
Door: René Leisink

3/03
Een schijnwerper is niet nodig
Door: Clairy Polak

26/02
Tegenstrijdige berichten
Door: Djanko

24/02
Journalistiek of amusement
Door: Bas Haan

18/02
De luiken open
Door: Aart Zeeman

15/02
Het volk als held
Door: BaFa

10/02
De vierde macht
Door: Kay van de Linde

1/02
Struikelend nieuws
Door: Toine Heijmans

25/01
Een positief verhaal: kan dat wel?
Door: Arjan van Bijnen

20/01
Slecht is sexy, echt is beter
Door: Jan-Albert Hootsen

17/01
Wereldbeeld
Door: Anne Spapens-Hamminga

14/01
Heerlijk soms, je ergeren
Door: Wouke van Scherrenburg

8/01
Vroeger was alles slechter
Door: Bert Wagendorp

5/01
O Nee Leven
Door: Bas Mesters