Het meest pregnant kwam dat naar voren als we een Groninger of Drent interviewden die aan tenenlezen deed, een cursus zelfverdediging voor zwangere vrouwen verzorgde of een workshop Tibetaans voor beginners gaf. Vaste prik was dat zo’n noorderling dan vroeg of zijn telefoonnummer in het artikel kon worden opgenomen. “Nee,” zeiden we dan, “dat doen we niet. Wie interesse heeft in uw cursus/workshop, belt wel met de krant. Wij zullen het nummer doorgeven.”
Natuurlijk gebeurde het weleens dat er een belangstellende belde, maar dat was een zeldzaamheid. Voor de meeste lezers was de drempel om de krant voor dergelijke informatie te bellen te hoog. Of ze kwamen domweg niet op het idee.
Net zo goed als het in de gezondheidszorg lang heeft geduurd voordat de patiënt centraal kwam te staan, stellen journalisten pas sinds het begin van de 21ste eeuw de lezer centraal. Niet te veel hoor, maar het hoeft maar een beetje relevant te zijn of we zetten service-informatie automatisch bij het verhaal. Wie anno 2011, geïnspireerd door ons artikel, wil tenenlezen kan bij wijzen van spreken op de site doorlinken en zich direct aanmelden. Eenvoudiger kunnen we het niet maken.
Een ander voorbeeld van wij-maken-het-onszelf-moeilijk-opdat-de-lezer-het-gemakkelijk-heeft is de dagelijkse pagina In Beeld. Als een van de weinige kranten in Nederland heeft Dagblad van het Noorden (de krant die na tal van fusies als enige in Groningen en Drenthe is overgebleven) een eigen infographicsredactie, bestaande uit een researcher en vijf infographicmakers.
Sinds de overgang op tabloid, in april 2010, maken we deze pagina. Het – getekende – beeld is leidend, het aantal woorden blijft beperkt tot maximaal vierhonderd (ter vergelijking, in deze column staan er 545). De onderwerpen variëren van radioactieve straling in Japan tot de verdwijnende huismus, van de strijd in Libië tot de opvoering van de passieconcerten in het Noorden en van gehoorproblemen tot de slag om Bourtange. We zoeken achtergronden bij het nieuws en voegen daadwerkelijk in vorm en inhoud wat toe aan wat de lezer elders – veelal gratis – wordt voorgeschoteld.
De eenvoudige pagina's kosten een dag research en een dag ‘tekenen’. Dat kan oplopen tot een veelvoud voor de meer ingewikkelde onderwerpen. Het is een klein wonder dat we als regionale krant in een krimpende markt deze keuze hebben kunnen maken.
Binnenkort bieden we lezers de mogelijkheid de pagina’s tegen een kleine vergoeding (drie euro) als poster thuisgestuurd te krijgen. Een proef met enkele pagina's leverde al veel bestellingen op. Een nieuw verdienmodel is het niet, maar het is goed om te merken dat de pagina’s aanslaan.
Het idee voor In Beeld hebben we van de Vlaamse krant Het Belang van Limburg, waarmee we inmiddels samenwerken. Dat doen we stilletjes, een beetje ongemerkt, want we wekken graag de indruk dat we uniek in Nederland zijn. Ingewijden weten beter. Journalistiek is het jatten van dieven.
De laatste zinnen van deze column zullen de eerste zijn van zijn opvolger.